Delfodervärd

Ha egen häst – när det passar dig!

Från och med i höst finns möjlighet att bli delfodervärd på någon av ridskolans hästar. Erbjudandet gäller Dig som rider veckolektioner eller privatlektioner regelbundet.

Delfodervärd är någonting för dig som känner...

- att du vill få mer tid i stallet och på hästryggen även utanför lektionstid

- att din tid inte räcker till för att ha en egen häst just nu

- att din ekonomi kanske inte räcker till just nu för att köpa en egen häst samt alla kostnader det medför

- att du inte har tillräckligt med erfarenhet för att kunna ta hand om en häst helt på egen hand

- att ditt liv helt enkelt skulle vara lite härligare med lite mera häst i det

Delfodervärd med fasta dagar varje vecka, kostnad per häst

1 dag/vecka: 1000kr/månad

2 dagar/vecka: 1900kr/månad

3 dagar/vecka: 2700kr/månad

4, 5, 6 eller 7 dagar/vecka enligt överenskommelse

*Avgiften faktureras i förskott via mail varje månad, moms ingår.

Om delfodervärdskap

Du rider och sköter om hästen självständigt utanför verksamhetens tider – d.v.s. på tider och dagar den inte är bokad att gå på lektion eller deltar i gårdens övriga aktiviteter. Du får möjlighet till intro 2 gånger där vi går igenom allt från hur man hämtar hästen från hagen till hur man skall visitera hästen och sköta om enklare sårvård samt hantera utrustning. Efter dessa två introduktionstillfällen förväntar vi oss att du skall klara uppgiften självständigt. Vi finns alltid tillgängliga som mentor och bollplank vid frågor eller som stöd vid uppkomna situationer eller händelser under avtalstiden och syftet är att få möjlighet att lära sig hur det är att ha en egen häst med stöd och mentorskap.
Att tänka på är att detta är umgänge med hästar under utomhusvistelse, kläder efter väder och vi förväntar oss att du rider och tar hand om hästen dina avtalade dagar - oavsett väder.
Du ska kunna hantera hästen obehindrat i alla gångarter samt kunna rida den i tillfredsställande korrekt form. Provridning sker för varje ekipage innan avtal sluts.
I avtalet står det tydligt om skyldigheter och rättigheter samt de förväntningar båda parter har på varandra enligt överenskommelsen för aktuell häst. Det kan förekomma särskilda undantag eller överenskommelser gällande olika individer och ryttare och då är dessa överenskommelser specifikt för just det ekipaget och gäller alltså inga andra.

Syfte för dig som ryttare

Möjlighet att få ha fritt umgänge med hästen, med mer frihet och större chans att omsätta både hästkunskap och ridkunskap i praktiken. Prova på hur hästägande är samt hur man bör tänka kring nyttjandet av hästen beroende på vad ens mål och vision är i träningssammanhang. Lära sig mer om samspelet med hästen, hur kommunicerar man på hästens villkor? En djupare förståelse samt kunskap kring omvårdnad, sårvård och all annan skötsel som ingår kring att ha egen häst, exempelvis; tvätta/bada hästen vid behov, ryktning och visitering, kamma, fläta man & svans, hantera och sköta om enklare daglig sårvård. Vad innebär träckprovsanalys och varför gör man det? Hur tänker man kring skador och veterinärvård? När ska man söka veterinärvård och vad kan man hantera själv med rätt kunskap? Hur tar du hand om utrustningen kontinuerligt på bästa sätt. Är du en person med tydliga träningsmål kanske deltagande i en tävling kan vara ett mål för framtiden? Komma ut i naturen och träffa nya bekantskaper i vår härliga stallmiljö är heller aldrig fel!

Syfte för hästen

Hästen får dels möjlighet att vara läromästare i en långvarig relation med sin ryttare samt komma ut och få träning i en mer omväxlande miljö. Kontinuitet under samma ryttare gör hästen tryggare och den kan aktiveras med mer variation i träningen både i utomhusterräng och på ridbana.

Syftet med kostnaden

Kostnaden täcker delar av hästens löpande kostnader och omfattar kostnad för stallplats, strö, gödselhantering, grovfoder, kraftfoder, mineraler, tillskott, friskvård och hälsovård samt behandlingar, förbrukningsvaror, träckprovsanalys, tandkontroll, slitage av utrustning, skor, veterinärvård mm. Du får under avtalstiden också möjlighet att lära dig mer kring just dessa punkter så att du vet hur de ska hanteras till den dag du står med egen häst. Det ingår även anläggningsavgift för dig som ryttare där du får tillgång till ridbana med hindermaterial och alla stallets bekvämligheter.

Viktigt att tänka på

​​​​​Att bli fodervärd är något du binder upp dig till, både gällande att betala i tid och att ta ditt ansvar de dagar du har valt att vara fodervärd på. Vid semester eller annat som påverkar din möjlighet att dyka upp enligt avtalet så måste detta meddelas i god tid. Sjukdom eller akuta förhinder måste också meddelas så snart som möjligt.
Ridskolan har samma skyldigheter mot dig som fodervärd – är din foderhäst sjuk, uppbokad på annat eller av annan anledning inte är tillgänglig, ska detta meddelas till dig som fodervärd i så god tid som möjligt.
Fodervärdsavtalet löper 2 månader åt gången med automatisk förnyelse och har 2 månaders ömsesidig uppsägningstid.

Är du intresserad?

Maila till kontakt@westernridskolan.se och märk mailet "Delfodervärd".

Du behöver skicka med:

- Önskemål på häst (Vi matchar ryttare med lämplig häst)

- Vilken nivå du rider i just nu

- Om du är intresserad av att rida 1, 2, 3, eller flera dagar per vecka

Sedan tar vi kontakt och bokar tid för provridning om det är en häst du inte tidigare är bekant med - för att se till att Du och hästen passar tillsammans – 250kr inkl. moms tillkommer/provridning.

Någon av hästarna längtar efter just Dig!